Elcyklar

Våra favoriter

En mycket fin cykel ifrån välkända Scott. Rullar, med sina bredare däck, mycket fint med en väldigt tyst motor som är integrerad i vevpartiet vilket ger en mjuk cykelkänsla. Batteriet är integrerat i ramen. Denna modell tillsammans med dammodellen är i nuläget våra absoluta favoriter.

En väldigt prisvärd cykel ifrån svenska Ecoride, Med stabil konstruktion och integrerat batteri i ramen vann denna modell “Bäst i test” enligt Testfakta.

En mycket fin cykel ifrån välkända Scott. Rullar, med sina bredare däck, mycket fint med en väldigt tyst motor som är integrerad i vevpartiet vilket ger en mjuk cykelkänsla. Batteriet är integrerat i ramen. Denna modell tillsammans med herrmodellen är i nuläget våra absoluta favoriter.

Elcyklar är här för att stanna. Dessa cyklar har inte vissa av de begränsningarna som konventionella cyklar har, så som vikt och växling, marknaden för elcyklar har bokstavligt talat exploderat. Från lastcyklar till stadscyklar, postcyklar till mountainbikes, cyklar för landsväg, fällbara cyklar och till och med så kallade cruisers finns det något för alla. Det fina med elcyklar är att de gör glädjen att cykla tillgänglig för så många människor på så många sätt.

När du har läst guiden kan du hitta våra rekommendationer på bästa elcykeln enligt oss och även en av de billigaste elcyklarna som är väldigt prisvärd.

 

Regler för elcyklar

Transportstyrelsen har satt reglerna för hur en cykel med elassistans ska vara konstruerad för att räknas som en cykel:

  • Elmotorn kopplas in när du trampar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.

Elcykeln har ingen åldersgräns, inte heller något krav på körkort. Det finns inget krav på att ha hjälm men det rekommenderas självklart att man har det. När det gäller att skjutsa någon så är även det tillåtet, dock får passageraren max vara 10 år gammal och föraren måste vara minst 15 år, detta om bra plats för passageraren finns på cykeln. Om föraren av elcykeln är 18 år eller äldre så får denne skjutsa två passagerare om dessa är 6 år eller yngre. får du skjutsa två barn på 6 år eller yngre, även detta om bra plats för passagerarna finns.

Om cykeln som har elassistans avviker från ovan nämnda krav anses fordonet vara motordrivet, alltså en moped.

 

Ett brett sortiment av motorer och batterier

Elcyklar använder mestadels motorer och batterier från några få stora tillverkare, dessa är: Bosch, Yamaha, Shimano och Brose. Några andra fabrikat finns, dessa är dock inga som vi kan rekommendera då de är mindre pålitliga eller mindre kraftfulla. Vissa tillverkare, som Yamahas system, har mer vridmoment, medan andra, som Boschs Active Line, är väldigt tystgående. Dock ska det sägas att alla fyra ovan nämnda fabrikat gör väldigt bra produkter. När man letar efter elcykel ska man alltid kolla vad motoreffekten ligger på (vridmomentet), vilket ger dig en uppfattning om total effekt. Precis som bilmotorer är mer vridmoment lika med mer kraft vilket ger mer ”boost” när du trampar. Men wattimmar (Wh) är kanske en viktigare siffra att ha i beaktning – denna siffra visar vad batteriet har för förmåga att ge ut och dess livslängd per laddning för att ge en mer exakt siffra på effekten, (högre Wh är lika med att du tar dig en längre sträcka per laddning).

 

Batteriets räckvidd

För många cyklar är batteriets räckvidd viktigare än den totala effekten, (eftersom alla elcyklar överlag är ganska kraftfulla). Målet bör vara att inneha en cykel som levererar en räckvidd som tar dig så långt på en laddning som du önskar, på de effektnivåer du önskar. Tänk på tiden batteriet tar att ladda, särskilt om du kommer att använda din cykel för långa cykelturer.

 

Andra funktioner att tänka på

Samtidigt som elcykelalternativen fortsätter att utvecklas integrerar tillverkarna batterierna mer sömlöst. Det gör att de ser snyggare ut och mer som en riktig cykel. Batteriet på cykeln är en av de dyrare komponenterna på cykeln, så se till att det finns ett bra sätt att låsa batteriet till din cykel när du förvarar cykeln där den skulle kunna bli stulen. Vikten på din blivande elcykel är även det viktigt. Vissa batterier och motorer kan lägga på upp emot 7 kilo på cykeln. När du cyklar kommer du inte märka av dessa kilon men om du hamnar i en situation där du måste bära din cykel uppför en trappa eller lyfta upp den på ett cykelställ så kommer dessa kilon märkas.

Eftersom elcyklar överlag håller en högre hastighet under längre tid än standardcyklar vill du ha extra kontroll. Bredare däck ger extra dragkraft och en viss stötdämpning utan att du behöver göra avkall på något. Starka bromsar är även det önskvärt för att kunna bromsa in dig och den extra vikten som en elcykel innebär. Det är värt att titta på kvaliteten på bromsarna och investera i en cykel med bättre om du kan.

Elcyklar

Elcyklar är här för att stanna. Dessa cyklar har inte vissa av de begränsningarna som konventionella cyklar har, så som vikt och växling, marknaden för elcyklar har bokstavligt talat exploderat. Från lastcyklar till stadscyklar, postcyklar till mountainbikes, cyklar för landsväg, fällbara cyklar och till och med så kallade cruisers finns det något för alla. Det fina med elcyklar är att de gör glädjen att cykla tillgänglig för så många människor på så många sätt.

När du har läst guiden kan du hitta våra rekommendationer på bästa elcykeln enligt oss och även en av de billigaste elcyklarna som är väldigt prisvärd.

 

 

Regler för elcyklar

Transportstyrelsen har satt reglerna för hur en cykel med elassistans ska vara konstruerad för att räknas som en cykel:

  • Elmotorn kopplas in när du trampar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.

Elcykeln har ingen åldersgräns, inte heller något krav på körkort. Det finns inget krav på att ha hjälm men det rekommenderas självklart att man har det. När det gäller att skjutsa någon så är även det tillåtet, dock får passageraren max vara 10 år gammal och föraren måste vara minst 15 år, detta om bra plats för passageraren finns på cykeln. Om föraren av elcykeln är 18 år eller äldre så får denne skjutsa två passagerare om dessa är 6 år eller yngre. får du skjutsa två barn på 6 år eller yngre, även detta om bra plats för passagerarna finns.

Om cykeln som har elassistans avviker från ovan nämnda krav anses fordonet vara motordrivet, alltså en moped.

En mycket fin cykel ifrån välkända Scott. Rullar, med sina bredare däck, mycket fint med en väldigt tyst motor som är integrerad i vevpartiet vilket ger en mjuk cykelkänsla. Batteriet är integrerat i ramen. Denna modell tillsammans med dammodellen är i nuläget våra absoluta favoriter.

 

Ett brett sortiment av motorer och batterier

Elcyklar använder mestadels motorer och batterier från några få stora tillverkare, dessa är: Bosch, Yamaha, Shimano och Brose. Några andra fabrikat finns, dessa är dock inga som vi kan rekommendera då de är mindre pålitliga eller mindre kraftfulla. Vissa tillverkare, som Yamahas system, har mer vridmoment, medan andra, som Boschs Active Line, är väldigt tystgående. Dock ska det sägas att alla fyra ovan nämnda fabrikat gör väldigt bra produkter. När man letar efter elcykel ska man alltid kolla vad motoreffekten ligger på (vridmomentet), vilket ger dig en uppfattning om total effekt. Precis som bilmotorer är mer vridmoment lika med mer kraft vilket ger mer ”boost” när du trampar. Men wattimmar (Wh) är kanske en viktigare siffra att ha i beaktning – denna siffra visar vad batteriet har för förmåga att ge ut och dess livslängd per laddning för att ge en mer exakt siffra på effekten, (högre Wh är lika med att du tar dig en längre sträcka per laddning).

 

 

Batteriets räckvidd

För många cyklar är batteriets räckvidd viktigare än den totala effekten, (eftersom alla elcyklar överlag är ganska kraftfulla). Målet bör vara att inneha en cykel som levererar en räckvidd som tar dig så långt på en laddning som du önskar, på de effektnivåer du önskar. Tänk på tiden batteriet tar att ladda, särskilt om du kommer att använda din cykel för långa cykelturer.

En väldigt prisvärd cykel ifrån svenska Ecoride, Med stabil konstruktion och integrerat batteri i ramen vann denna modell “Bäst i test” enligt Testfakta.

 

Andra funktioner att tänka på

Samtidigt som elcykelalternativen fortsätter att utvecklas integrerar tillverkarna batterierna mer sömlöst. Det gör att de ser snyggare ut och mer som en riktig cykel. Batteriet på cykeln är en av de dyrare komponenterna på cykeln, så se till att det finns ett bra sätt att låsa batteriet till din cykel när du förvarar cykeln där den skulle kunna bli stulen. Vikten på din blivande elcykel är även det viktigt. Vissa batterier och motorer kan lägga på upp emot 7 kilo på cykeln. När du cyklar kommer du inte märka av dessa kilon men om du hamnar i en situation där du måste bära din cykel uppför en trappa eller lyfta upp den på ett cykelställ så kommer dessa kilon märkas.

 

Eftersom elcyklar överlag håller en högre hastighet under längre tid än standardcyklar vill du ha extra kontroll. Bredare däck ger extra dragkraft och en viss stötdämpning utan att du behöver göra avkall på något. Starka bromsar är även det önskvärt för att kunna bromsa in dig och den extra vikten som en elcykel innebär. Det är värt att titta på kvaliteten på bromsarna och investera i en cykel med bättre om du kan.

En mycket fin cykel ifrån välkända Scott. Rullar, med sina bredare däck, mycket fint med en väldigt tyst motor som är integrerad i vevpartiet vilket ger en mjuk cykelkänsla. Batteriet är integrerat i ramen. Denna modell tillsammans med herrmodellen är i nuläget våra absoluta favoriter.

STÄNG