Mountainbike

Våra favoriter

UNDER 10.000:-

En fin mountainbike med rapp aluminiumram och hydrauliska skivbromsar. Samt RockShox-framdämpare med så kallad LockOut på styret.

FRÅN 10.000:-

En extremt attraktiv cykel med breda däck som tar dig fram där andra får ge upp. Singelklinga framtill och 12 växlar där bak. LockOut och invändig kabeldragning.

FRÅN 12.000:-

Här får du mycket fulldämpat för pengarna, med LockOut-vred på respektive dämpare kan du välja styvheten i din körning. Lägg till pålitliga Deore-växlar och hydrauliska bromsar så är det en fin instegsmodell i fulldämpat-världen.

UNDER 20.000:-

Här har vi en fantastiskt fin hardtail-cykel med kolfiberram som är som ett djur ute på långloppet med långa klättringar. Väldigt många fina komponenter på just denna modell.

UNDER 30.000:-

Den nästintill ultimata cykeln om du vill ha en kombination av hardtail och fulldämpat med mycket fina komponenter och som grädde på moset även en hisspinne.

Denna köpguide leder dig igenom allt du behöver veta om att köpa den bästa mountainbiken. Vi kommer också att lyfta fram de viktigaste specifikationerna du bör kolla på när du köper en mountainbike, du ser våra nuvarande favoriter vid de olika prisnivåerna i listan till vänster.

Att välja den bästa mountainbiken kan verka komplicerat. Den stora mängden cykeltyper, för att inte tala om den förvirrande mängden teknik och terminologin som omger dem, kan vara överväldigande.

Men för de flesta – och särskilt när man ska köpa sin första mountainbike – är budgeten den avgörande faktorn.
Hur mycket du är villig att spendera påverkar radikalt vad som erbjuds och det är lätt att titta på mountainbikes i en butik eller online och bli avskräckt av de höga prislapparna.

Som sagt, bara för att du kan spendera mycket betyder det inte att du behöver göra det. Det är möjligt att få en kapabel mountainbike på nästan vilken prisnivå som helst, men det finns naturligtvis grundfunktioner du bör förvänta dig på olika nivåer.

 

Bästa, billiga mountainbikes

Det är möjligt att få en välgjord, offroad-kapabel cykel från cirka 5000:-, men det finns saker man bör se upp för vid denna prisnivå.

Vid dessa summor bör du helt undvika mountainbikes med full dämpning – det är en cykel som har stötdämpning vid fram- och bakhjul. En fullt dämpad cykel i den här prisklassen kommer att vara betydligt tyngre än så kallades “hardtails” med dämpning i frontgaffeln eller “styva” cyklar utan dämpning. Fullt dämpade mountainbikes med billig dämpning i den här prisklassen kommer troligen att skada snarare än att förbättra terrängprestandan.

Även om en helt styv cykel utan någon dämpning kan verka väldigt “basic”, innebär den enklare designen att mer pengar har lagts på ramen och komponenterna – vilket kan göra det till en bättre affär i det långa loppet. Med det sagt, så finns det dock cyklar i denna prisklass som är utrustade med dämpad framgaffel som är ett bra köp.

Vid dessa summor är det osannolikt att du kommer att få de mest uppdaterade komponenterna. Exempelvis kan cyklar vara försedda med 26-tums (snarare än de mer moderna 25,7 eller 29-tums) hjul samt mer grundläggande drevkomponenter. Det betyder att det vanligtvis inte går att uppgradera cykeln efterhand som du sliter på komponenter. Det innebär dock ett mycket lätt sätt att äga och köra din allra första mountainbike.

Vad du än gör, leta efter en ram som är tillverkad av aluminium i stället för stål. Du bör också leta efter en cykel som är utrustad med skivbromsar snarare än fälgbromsar, eftersom de fortsätter att fungera när det är blött ute och ger mer jämn bromskraft.

Om du tänker ta cykeln “off-road” är det bra om den har ett lämpligt växlingssystem – de flesta billigare cyklarna utrustas med vägprestanda i åtanke och saknar de låga växlarna som är tillräckligt låga för att hjälpa dig uppför kullar. Kolla på det minsta kedjedrevet på den främre kassetten (kugghjulet), det drevet ska ha 22 eller 24 tänder, kassetten på bakhjulet ska samtidigt ha 34 eller 36 tänder på sitt största drev.

 

Cyklar under 10.000:-

När du spenderar mer får du en cykel med en lättare ram och mer förfinad utrustning, i detta prisspann kan du förvänta dig hydrauliska skivbromsar i stället för den kabelmanövrerade sorten. Hydrauliska behöver mycket mindre underhåll och tenderar att vara mer kraftfulla.

Det är inte ovanligt att hitta front-kassett med singelklinga, ett sådant alternativ innebär minskat underhåll, komplexitet och under många omständigheter förbättrad prestanda jämfört med front-kassetter som har flera drev, i den här prisklassen.

Däcken som mountainbiken levereras med bör ha en profil som är designad för terränganvändning och bör vara gjord av en mjukare gummiblandning än det som basdäck vanligtvis har, vilket ger bättre grepp när det är blött, en dämpad framgaffel med en smidig och kontrollerad verkan bör också finnas. För att testa detta ger du gaffeln ett rejält tryck, då ska den komprimera enkelt och återgå smidigt. Om gaffeln ger ifrån sig otäcka ljud eller återgår väldigt snabbt som en fjäder så är den inget att ha.

Även i denna prisklass är det klokt att helt undvika cyklar med full dämpning, eftersom de kommer att vara tunga och inte fungerar bra i terräng, det är vid denna prisnivån som cyklar börjar bli mer specialiserade för olika sorters cykling. I denna prisklassen kan du hitta en bra “hardtail” som klarar nästan allt som en hardtail är tänkt att klara.

 

Cyklar från 10.000-12.000:-

Ramen är troligtvis fortfarande i aluminium, men den kommer att vara gjord i avancerad konstruktions- och formningsteknik för att göra den både lättare och bekvämare för långa dagar i sadeln, hydrauliska skivbromsar från en stor tillverkare som Shimano eller SRAM kommer troligen också att finnas, de flesta cyklarna för runt 10000:- eller mer har en bra dämpad framgaffel. Denna bör helst vara luftfjädrad, en sådan är lättare än en med en spiralfjäder och går betydligt lättare att justera så att den passar din vikt.

De allra bäst utrustade modellerna till det här priset har även en stickaxel genom gaffeln i stället för snabblås. Stickaxel är en axel med stor diameter som skapar en styvare anslutning mellan hjul och gaffel, vilket avsevärt förbättrar styrkänslan.

Vissa tillverkare i denna prisklassen levererar däck och hjul som kan användas utan slang. Dessa slanglösa system kan minska punkteringar och framför allt spara vikt. Leta efter orden ‘tubeless ready’ eller ‘tubeless compatible’ på däckens sida.

Med risk för att låta som en trasig skiva, är det fortfarande troligt att cyklar med full fjädring till detta pris kommer vara av låg kvalitet och vi rekommenderar inte dem.

 

Cyklar från 12.000:-

Detta är den magiska summan där cyklar med full dämpning med rimligt lätta ramar och väl kontrollerade, justerbara dämpare i framgaffeln börjar bli tillgängliga.

Det är troligt att du kommer att få betala en liten “vikt- eller utrustningsavgift” i jämförelse med en “hardtail” cykel med samma prislapp. Men man ska även komma ihåg att en cykel med full dämpning erbjuder extra hastighet, kapacitet och komfort på tuffa nedstigningar.

Vid den här prisnivån bör alla cyklar ha justerbara gafflar med luft, du kommer troligtvis kunna få justerbar återdämpning för att finjustera hur snabbt fjädringen trycks ihop vid en ojämnhet och vissa gafflar kommer att ha en “Lock-out”-spak som förhindrar att fjädringen rör sig för större effektivitet vid jämna stigningar.

Man kan definitivt förvänta sig att se ett modernt 12-växlat drev baktill, av högre kvalitet som är lättare, håller längre och fungerar felfritt, det främre drevet bör i den här prisklassen vara enkel utan växling.

 

Cyklar under 20.000:-

Vid det här priset finns det fortfarande några kompromisser när det kommer till cyklar med fullständig dämpning, men de börjar försvinna.

Man börjar också se några “hardtail”-cyklar som använder kolfiberramar, medan hardtail-modeller av aluminium kommer med utmärkta komponenter som standard.

Terrängcyklar i denna prisklassen, oavsett terräng, kommer man kunna cykla på en hel dag utan problem.
Fjädringen kommer att vara av högre kvalitet med mycket mer dämpningsjusteringsmöjligheter.
Vissa cyklar kan till och med komma med en hisspinne som gör det möjligt att sänka sadeln utan att behöva stanna. En fantastisk funktion för de som gillar teknisk terräng och ett definitivt plus för de flesta cyklisterna.

 

Cyklar under 30.000:-

Vid den här prisnivån kommer du antingen kunna få en cykel med kolfiberram av utmärkt kvalitet som är utrustad med något sämre komponenter eller en cykel med aluminiumram utrustad med högkvalitativa komponenter.
En mountainbike i den här prisklassen kommer vara väldigt specifikt anpassade för sitt användningsområde, med ett brett utbud av färdalternativ och ramgeometri, cyklar med full dämpning är nu väldigt vanligt.

Hardtails ska vara utrustade med absoluta toppkomponenter, inklusive de senaste 11-växlade (eller 12-växlade) dreven från Shimano och SRAM.

Hisspinne levereras som standard förutom på cyklar som är tillverkade enkom för lättare terräng. Däcken är gjorda av special-gummiblandningar för att passa deras specifika användningsområde och slangfri kompatibilitet är givet. Hjulen är väldigt stryktåliga men ändå lätta.runt

Mountainbike

Denna köpguide leder dig igenom allt du behöver veta om att köpa den bästa mountainbiken. Vi kommer också att lyfta fram de viktigaste specifikationerna du bör kolla på när du köper en mountainbike, du ser våra nuvarande favoriter vid de olika prisnivåerna i listan till vänster.

Att välja den bästa mountainbiken kan verka komplicerat. Den stora mängden cykeltyper, för att inte tala om den förvirrande mängden teknik och terminologin som omger dem, kan vara överväldigande.

Men för de flesta – och särskilt när man ska köpa sin första mountainbike – är budgeten den avgörande faktorn.
Hur mycket du är villig att spendera påverkar radikalt vad som erbjuds och det är lätt att titta på mountainbikes i en butik eller online och bli avskräckt av de höga prislapparna.

Som sagt, bara för att du kan spendera mycket betyder det inte att du behöver göra det. Det är möjligt att få en kapabel mountainbike på nästan vilken prisnivå som helst, men det finns naturligtvis grundfunktioner du bör förvänta dig på olika nivåer.

 

Bästa, billiga mountainbikes

Det är möjligt att få en välgjord, offroad-kapabel cykel från cirka 5000:-, men det finns saker man bör se upp för vid denna prisnivå.

Vid dessa summor bör du helt undvika mountainbikes med full dämpning – det är en cykel som har stötdämpning vid fram- och bakhjul. En fullt dämpad cykel i den här prisklassen kommer att vara betydligt tyngre än så kallades “hardtails” med dämpning i frontgaffeln eller “styva” cyklar utan dämpning. Fullt dämpade mountainbikes med billig dämpning i den här prisklassen kommer troligen att skada snarare än att förbättra terrängprestandan.

Även om en helt styv cykel utan någon dämpning kan verka väldigt “basic”, innebär den enklare designen att mer pengar har lagts på ramen och komponenterna – vilket kan göra det till en bättre affär i det långa loppet. Med det sagt, så finns det dock cyklar i denna prisklass som är utrustade med dämpad framgaffel som är ett bra köp.

Vid dessa summor är det osannolikt att du kommer att få de mest uppdaterade komponenterna. Exempelvis kan cyklar vara försedda med 26-tums (snarare än de mer moderna 25,7 eller 29-tums) hjul samt mer grundläggande drevkomponenter. Det betyder att det vanligtvis inte går att uppgradera cykeln efterhand som du sliter på komponenter. Det innebär dock ett mycket lätt sätt att äga och köra din allra första mountainbike.

Vad du än gör, leta efter en ram som är tillverkad av aluminium i stället för stål. Du bör också leta efter en cykel som är utrustad med skivbromsar snarare än fälgbromsar, eftersom de fortsätter att fungera när det är blött ute och ger mer jämn bromskraft.

Om du tänker ta cykeln “off-road” är det bra om den har ett lämpligt växlingssystem – de flesta billigare cyklarna utrustas med vägprestanda i åtanke och saknar de låga växlarna som är tillräckligt låga för att hjälpa dig uppför kullar. Kolla på det minsta kedjedrevet på den främre kassetten (kugghjulet), det drevet ska ha 22 eller 24 tänder, kassetten på bakhjulet ska samtidigt ha 34 eller 36 tänder på sitt största drev.

 

Cyklar under 10.000:-

När du spenderar mer får du en cykel med en lättare ram och mer förfinad utrustning, i detta prisspann kan du förvänta dig hydrauliska skivbromsar i stället för den kabelmanövrerade sorten. Hydrauliska behöver mycket mindre underhåll och tenderar att vara mer kraftfulla.

Det är inte ovanligt att hitta front-kassett med singelklinga, ett sådant alternativ innebär minskat underhåll, komplexitet och under många omständigheter förbättrad prestanda jämfört med front-kassetter som har flera drev, i den här prisklassen.

Däcken som mountainbiken levereras med bör ha en profil som är designad för terränganvändning och bör vara gjord av en mjukare gummiblandning än det som basdäck vanligtvis har, vilket ger bättre grepp när det är blött, en dämpad framgaffel med en smidig och kontrollerad verkan bör också finnas. För att testa detta ger du gaffeln ett rejält tryck, då ska den komprimera enkelt och återgå smidigt. Om gaffeln ger ifrån sig otäcka ljud eller återgår väldigt snabbt som en fjäder så är den inget att ha.

Även i denna prisklass är det klokt att helt undvika cyklar med full dämpning, eftersom de kommer att vara tunga och inte fungerar bra i terräng, det är vid denna prisnivån som cyklar börjar bli mer specialiserade för olika sorters cykling. I denna prisklassen kan du hitta en bra “hardtail” som klarar nästan allt som en hardtail är tänkt att klara.

UNDER 10.000:-

En fin mountainbike med rapp aluminiumram och hydrauliska skivbromsar. Samt RockShox-framdämpare med så kallad LockOut på styret.

Cyklar från 10.000-12.000:-

Ramen är troligtvis fortfarande i aluminium, men den kommer att vara gjord i avancerad konstruktions- och formningsteknik för att göra den både lättare och bekvämare för långa dagar i sadeln, hydrauliska skivbromsar från en stor tillverkare som Shimano eller SRAM kommer troligen också att finnas, de flesta cyklarna för runt 10000:- eller mer har en bra dämpad framgaffel. Denna bör helst vara luftfjädrad, en sådan är lättare än en med en spiralfjäder och går betydligt lättare att justera så att den passar din vikt.

De allra bäst utrustade modellerna till det här priset har även en stickaxel genom gaffeln i stället för snabblås. Stickaxel är en axel med stor diameter som skapar en styvare anslutning mellan hjul och gaffel, vilket avsevärt förbättrar styrkänslan.

Vissa tillverkare i denna prisklassen levererar däck och hjul som kan användas utan slang. Dessa slanglösa system kan minska punkteringar och framför allt spara vikt. Leta efter orden ‘tubeless ready’ eller ‘tubeless compatible’ på däckens sida.

Med risk för att låta som en trasig skiva, är det fortfarande troligt att cyklar med full fjädring till detta pris kommer vara av låg kvalitet och vi rekommenderar inte dem.

FRÅN 10.000:-

En extremt attraktiv cykel med breda däck som tar dig fram där andra får ge upp. Singelklinga framtill och 12 växlar där bak. LockOut och invändig kabeldragning.

Cyklar från 12.000:-

Detta är den magiska summan där cyklar med full dämpning med rimligt lätta ramar och väl kontrollerade, justerbara dämpare i framgaffeln börjar bli tillgängliga.

Det är troligt att du kommer att få betala en liten “vikt- eller utrustningsavgift” i jämförelse med en “hardtail” cykel med samma prislapp. Men man ska även komma ihåg att en cykel med full dämpning erbjuder extra hastighet, kapacitet och komfort på tuffa nedstigningar.

Vid den här prisnivån bör alla cyklar ha justerbara gafflar med luft, du kommer troligtvis kunna få justerbar återdämpning för att finjustera hur snabbt fjädringen trycks ihop vid en ojämnhet och vissa gafflar kommer att ha en “Lock-out”-spak som förhindrar att fjädringen rör sig för större effektivitet vid jämna stigningar.

Man kan definitivt förvänta sig att se ett modernt 12-växlat drev baktill, av högre kvalitet som är lättare, håller längre och fungerar felfritt, det främre drevet bör i den här prisklassen vara enkel utan växling.

FRÅN 12.000:-

Här får du mycket fulldämpat för pengarna, med LockOut-vred på respektive dämpare kan du välja styvheten i din körning. Lägg till pålitliga Deore-växlar och hydrauliska bromsar så är det en fin instegsmodell i fulldämpat-världen.

Cyklar under 20.000:-

Vid det här priset finns det fortfarande några kompromisser när det kommer till cyklar med fullständig dämpning, men de börjar försvinna.

Man börjar också se några “hardtail”-cyklar som använder kolfiberramar, medan hardtail-modeller av aluminium kommer med utmärkta komponenter som standard.

Terrängcyklar i denna prisklassen, oavsett terräng, kommer man kunna cykla på en hel dag utan problem.
Fjädringen kommer att vara av högre kvalitet med mycket mer dämpningsjusteringsmöjligheter.
Vissa cyklar kan till och med komma med en hisspinne som gör det möjligt att sänka sadeln utan att behöva stanna. En fantastisk funktion för de som gillar teknisk terräng och ett definitivt plus för de flesta cyklisterna.

UNDER 20.000:-

Här har vi en fantastiskt fin hardtail-cykel med kolfiberram som är som ett djur ute på långloppet med långa klättringar. Väldigt många fina komponenter på just denna modell.

Cyklar under 30.000:-

Vid den här prisnivån kommer du antingen kunna få en cykel med kolfiberram av utmärkt kvalitet som är utrustad med något sämre komponenter eller en cykel med aluminiumram utrustad med högkvalitativa komponenter.
En mountainbike i den här prisklassen kommer vara väldigt specifikt anpassade för sitt användningsområde, med ett brett utbud av färdalternativ och ramgeometri, cyklar med full dämpning är nu väldigt vanligt.

Hardtails ska vara utrustade med absoluta toppkomponenter, inklusive de senaste 11-växlade (eller 12-växlade) dreven från Shimano och SRAM.

Hisspinne levereras som standard förutom på cyklar som är tillverkade enkom för lättare terräng. Däcken är gjorda av special-gummiblandningar för att passa deras specifika användningsområde och slangfri kompatibilitet är givet. Hjulen är väldigt stryktåliga men ändå lätta.

UNDER 30.000:-

Den nästintill ultimata cykeln om du vill ha en kombination av hardtail och fulldämpat med mycket fina komponenter och som grädde på moset även en hisspinne.

STÄNG