Racer

Våra favoriter

Fina Emonda har en väldigt lätt ram i aluminium med pålitliga Tiagra-komponenter rätt igenom. Denna modell har samma geometri  som de exklusiva Emonda-tävlingscyklarna som ger hög åkkvalitet.

Rena drömmen för dig som spenderar många timmar på cykeln. Med något bredare däck och högre styrhuvud blir detta den perfekta kombinationen av pendlings- och träningshojen.

En allround cykel som passar nästan alla motionärer, en väldigt bra nybörjarcykel. Med sin aluminiumram och bromsklossar har cykelns vikt reducerats med hela 450 gram de senaste åren.

Även om de kan verka enkla, finns det ett stort antal saker att tänka på när du köper en racer/landsvägscykel och den här guiden hjälper dig att välja den bästa racern för dig.

 

Uthållighet vs. Racer/Landsvägscykel

Inom racercyklar/landsvägscyklar finns det två olika kategorier, racer- och uthållighetscyklar.
Racercyklar sätter cyklistens överkropp i ett lägre, mer aerodynamiskt läge och har vanligtvis en mer aggressiv utformning för att kunna hanteras snabbt.

Uthållighetscyklar sätter cyklisten i ett mer upprätt läge och ramen är utformad för ett mer avslappnat körsätt för att skapa stabilitet och komfort under långa avstånd. Dessa kan även kallas för sportcyklar.

I båda ovanstående kategorier får du räkna med att betala mellan 10000:- och 15000:- för en högkvalitativ nybörjarcykel.
Det bästa sättet att lära sig skillnaden mellan de två är att cykla med båda, antingen genom test-turer vid ett evenemang eller i en butik, eller genom att låna en cykel av en vän.

Som med alla produkter kommer även kvalitativa cyklar i olika nivåer: bra, bättre och bäst. Skillnaderna är i huvudsak:
* Vilket material som ramen är gjord av, aluminiumcyklar är billigare medan kolfiber är lättare men dyrare.
* Delarna, här kan man få delar som är starka, lätta, billiga. Kruxet är att man bara kan få två av de tre egenskaperna.
* Hjulen, även här kan man få två av tre ovanstående kriterier.

 

Racerns olika växlingssystem och drev

Racern/landsvägscykeln kallades tidigare för 10-växlare, med syftade då på de två främre dreven multiplicerat med de fem bakre. Idag har de flesta racercyklarna två drev fram och nio, tio, elva eller till och med så mycket som tretton baktill.

Shimano och SRAM är de absolut vanligaste varumärkena för drivlinor på marknaden, det finns dock även komponenter ifrån Campagnolo, Microshift och FSA.

Generellt sett har uthållighetscyklar mindre kugghjul, vilket innebär att det är lättare att ta sig upp kullar, medan racercyklar/landsvägscyklar har större kugghjul för högre topphastighet. Större drev betyder högre hastighet (och större ansträngning). Mindre drev – kallas kompakt – vilket betyder lägre hastighet men samtidigt mindre ansträngning.

 

Hur du får rätt storlek på din racer

Cykelpassning är avgörande. En nybörjarcykel som passar dig som handen i handske kommer att kännas bättre och vara mer lätthanterlig än en dåligt passande “lyxcykel”.
De flesta varumärken har diagram på sina webbplatser där man kan se vilken storlek man bör ha, det är ändå viktigt att gå och provsitta och provcykla om du är ny på cykling. När du vet vilken storlek som fungerar för dig kan du shoppa via diagram, innan dess bör du köpa cyklar på samma sätt som du köper skor.

När du har kommit fram till rätt ramstorlek – som alla bra cykelbutiker kan hjälpa dig med – måste du sedan få rätt höjd på sadeln och på styret. Även här rekommenderar vi att prata med en professionell cykelhandlare för att få bra hjälp.

De flesta bra butikerna kommer hjälpa dig med att finjustera andra delar av passformen, som avståndet till styret, vinkeln på styret och till och med känslan av sadeln.

Observera att sadelpreferenser är mycket personligt, det finns inget universellt bästa svar här. Prova ett antal olika tills du hittar något bekvämt. Många sadeltillverkare erbjuder även demonstrations-tjänster.

 

Vilka däck levereras min racer med?

Alla racercyklar har släta eller ett väldigt tunt mönsterdjup på däcken.

Under de senaste åren har det blivit vanligare att lägga på något bredare däck på racercyklar/landsvägscyklar än vad man traditionellt gjort, vanliga racercyklar är ofta utrustade med 23 eller 25 mm breda däck, uthållighetscyklar levereras oftast med 25 eller till och med 28 mm däck.

Oavsett vilken däckbredd du väljer kommer alla dessa däck att rulla snabbt, de bredare däcken ger dock lite mer dämpning (och hastighet över något grövre vägytor) i utbyte mot lite mer vikt och hastighetsavdrag på optimalt underlag.

Däck är en av de enklaste sakerna att byta ut, så du behöver inte lägga stor vikt vid vilka sorts däck som cykeln levereras med. Med det sagt, om du är intresserad av att maximera komforten på din cykel bör du se till att ramen och framgaffeln har tillräckligt avstånd för bredare däck.

Racercyklar där aerodynamiken står i centrum kommer vanligtvis levereras med tunnare däck, medan uthållighetscyklarna som levererar komfort i allmänhet har tjockare däck.

Ska jag köpa en racer med fälg- eller skivbromsar?

I decennier har cyklar använt bromsklossar, där block av gummi pressas mot fälgen.

Nu har dock många racercyklar börjat utrustas med skivbromsar, som har använts på mountainbikes i många år. Skivbromsar erbjuder överlägsen bromsning i blött väder, men är tyngre.

Överlag hittar man skivbromsar på många nya uthållighetscyklar och fälgbroms på nästan alla racercyklar/landsvägscyklar – även om detta förändras ganska snabbt.

Vänligen observera att majoriteten av fälgbromscyklar inte kan konverteras till skivbromsning och vice versa, så när du väl har gjort ditt val har du åtagit dig det.

Racer

Även om de kan verka enkla, finns det ett stort antal saker att tänka på när du köper en racer/landsvägscyklel och den här guiden hjälper dig att välja den bästa racern för dig.

 

 

Uthållighet vs. Racer/Landsvägscykel

Inom racercyklar finns det två olika kategorier, racer- och uthållighetscyklar.
Racercyklar/landsvägscyklar sätter cyklistens överkropp i ett lägre, mer aerodynamiskt läge och har vanligtvis en mer aggressiv utformning för att kunna hanteras snabbt.

Uthållighetscyklar sätter cyklisten i ett mer upprätt läge och ramen är utformad för ett mer avslappnat körsätt för att skapa stabilitet och komfort under långa avstånd. Dessa kan även kallas för sportcyklar.

I båda ovanstående kategorier får du räkna med att betala mellan 10000:- och 15000:- för en högkvalitativ nybörjarcykel.
Det bästa sättet att lära sig skillnaden mellan de två är att cykla med båda, antingen genom test-turer vid ett evenemang eller i en butik, eller genom att låna en cykel av en vän.

Som med alla produkter kommer även kvalitativa cyklar i olika nivåer: bra, bättre och bäst. Skillnaderna är i huvudsak:
* Vilket material som ramen är gjord av, aluminiumcyklar är billigare medan kolfiber är lättare men dyrare.
* Delarna, här kan man få delar som är starka, lätta, billiga. Kruxet är att man bara kan få två av de tre egenskaperna.
* Hjulen, även här kan man få två av tre ovanstående kriterier.

Fina Emonda har en väldigt lätt ram i aluminium med pålitliga Tiagra-komponenter rätt igenom. Denna modell har samma geometri  som de exklusiva Emonda-tävlingscyklarna som ger hög åkkvalitet.

Racerns olika växlingssystem och drev

Racern/landsvägscykeln kallades tidigare för 10-växlare, med syftade då på de två främre dreven multiplicerat med de fem bakre. Idag har de flesta racercyklarna två drev fram och nio, tio, elva eller till och med så mycket som tretton baktill.

Shimano och SRAM är de absolut vanligaste varumärkena för drivlinor på marknaden, det finns dock även komponenter ifrån Campagnolo, Microshift och FSA.

Generellt sett har uthållighetscyklar mindre kugghjul, vilket innebär att det är lättare att ta sig upp kullar, medan racercyklar har större kugghjul för högre topphastighet. Större drev betyder högre hastighet (och större ansträngning). Mindre drev – kallas kompakt – vilket betyder lägre hastighet men samtidigt mindre ansträngning.

 

 

Hur du får rätt storlek på din racer

Cykelpassning är avgörande. En nybörjarcykel som passar dig som handen i handske kommer att kännas bättre och vara mer lätthanterlig än en dåligt passande “lyxcykel”.
De flesta varumärken har diagram på sina webbplatser där man kan se vilken storlek man bör ha, det är ändå viktigt att gå och provsitta och provcykla om du är ny på cykling. När du vet vilken storlek som fungerar för dig kan du shoppa via diagram, innan dess bör du köpa cyklar på samma sätt som du köper skor.

När du har kommit fram till rätt ramstorlek – som alla bra cykelbutiker kan hjälpa dig med – måste du sedan få rätt höjd på sadeln och på styret. Även här rekommenderar vi att prata med en professionell cykelhandlare för att få bra hjälp.

De flesta bra butikerna kommer hjälpa dig med att finjustera andra delar av passformen, som avståndet till styret, vinkeln på styret och till och med känslan av sadeln.

Observera att sadelpreferenser är mycket personligt, det finns inget universellt bästa svar här. Prova ett antal olika tills du hittar något bekvämt. Många sadeltillverkare erbjuder även demonstrations-tjänster.

Rena drömmen för dig som spenderar många timmar på cykeln. Med något bredare däck och högre styrhuvud blir detta den perfekta kombinationen av pendlings- och träningshojen.

Vilka däck levereras min racer med?

Alla racercyklar/landsvägscyklar har släta eller ett väldigt tunt mönsterdjup på däcken.

Under de senaste åren har det blivit vanligare att lägga på något bredare däck på racercyklar än vad man traditionellt gjort, vanliga racercyklar är ofta utrustade med 23 eller 25 mm breda däck, uthållighetscyklar levereras oftast med 25 eller till och med 28 mm däck.

Oavsett vilken däckbredd du väljer kommer alla dessa däck att rulla snabbt, de bredare däcken ger dock lite mer dämpning (och hastighet över något grövre vägytor) i utbyte mot lite mer vikt och hastighetsavdrag på optimalt underlag.

Däck är en av de enklaste sakerna att byta ut, så du behöver inte lägga stor vikt vid vilka sorts däck som cykeln levereras med. Med det sagt, om du är intresserad av att maximera komforten på din cykel bör du se till att ramen och framgaffeln har tillräckligt avstånd för bredare däck.

Racercyklar där aerodynamiken står i centrum kommer vanligtvis levereras med tunnare däck, medan uthållighetscyklarna som levererar komfort i allmänhet har tjockare däck.

 

Ska jag köpa en racer med fälg- eller skivbromsar?

I decennier har cyklar använt bromsklossar, där block av gummi pressas mot fälgen.

Nu har dock många racercyklar/landsvägscyklar börjat utrustas med skivbromsar, som har använts på mountainbikes i många år. Skivbromsar erbjuder överlägsen bromsning i blött väder, men är tyngre.

Överlag hittar man skivbromsar på många nya uthållighetscyklar och fälgbroms på nästan alla racercyklar – även om detta förändras ganska snabbt.

Vänligen observera att majoriteten av fälgbromscyklar inte kan konverteras till skivbromsning och vice versa, så när du väl har gjort ditt val har du åtagit dig det.

En allround cykel som passar nästan alla motionärer, en väldigt bra nybörjarcykel. Med sin aluminiumram och bromsklossar har cykelns vikt reducerats med hela 450 gram de senaste åren.

STÄNG